Near Field Communication - NFC - آشنایی با فن آوری NFC

    محمدرضا کرمی ۱۳۹۰/۱۰/۰۷

گوشي هاي تلفن همراه ، هر روز به يه امکان جديد مجهز ميشوند . يه زماني چراغ قوه و راديو و يه روز هم ماشين حساب و دوربين . اين روند تا به امروز که متوقف نشده و به همين خاطر هم هميشه بايد منتظر يه خبر تازه درباره امکانات جديد گوشي ها باشيم . يکي از امکاناتي که تازگيا به بعضي از گوشي هاي تلفن همراه اضافه شده ، قابليتي است به اسم NFC .

 

 NFC (Near Field Communication)

 

 

 يا فناوري ارتباط ميدان نزديک ، يه فناوري ارتباطي بي سيم هستش که به دستگاه هاي الکترونيکي اجازه ميده که تو فاصله هاي کم ، در حد چند سانتيمتر ، با هم ارتباط برقرار کنن و اطلاعات رو بين خودشون رد و بدل کن.

شايد شما هم مثل من ، با شنيدن اين تعريف ، اولين مطلبي که به ذهنتون رسيده باشه ، اين بوده که پس NFC بايد يه چيزي شبيه بلوتوث باشه . اما عجله نکنيد NFC. هم از لحاظ نحوه عملکرد ، هم از لحاظ کاربردهاش ، با بلوتوث فرق دارد.

يکي از مهمترين تفاوتهاي NFC با بلوتوث ، نياز به عامل انسانيه . خيلي از شماها ، از بلوتوث استفاده کرديد . مثلاً وقتي بخوايد با بلوتوث يه فايل رو براي دوستتان بفرستيد ، لازمه که اول گوشي دوستتان رو پيدا کنيد ، بعد درخواست ارسال فايل رو بديد ، دوستتان درخواست شما رو تاييد کند و ادامه کار . اما NFC ميتونه بدون اينها هم کار کند . کافيست دو تا دستگاه مجهز به NFC به هم نزديک بشن تا عمليات مورد نظر انجام بشود . بنابراين اگه بخوايم از لحاظ عملکردي ، مشابهي براي NFC پيدا کنيم ، بهتره به عملکرد کارتهاي اعتباري غيرتماسي که تو مترو و اتوبوس ها ازش استفاده ميشود اشاره کنيم .
نحوه عملکرد NFC و تفاوت اون با بلوتوث رو ديديم . اما بد نيست يه ذره فني تر بشيم و ببينيم ارتباطي که با استفاده از فناوري NFC برقرار ميشه ، چه مشخصاتي دارد  . NFC در سال 1384 توسط محققان يه شرکت مطرح فنلاندي ، معرفي شد . ارتباطي که با استفاده از NFC برقرار ميشود ، يه ارتباط رمزگذاري شده است که براي برقرار شدن اين ارتباط ، بايد فاصله دو تا دستگاه ، کمتر از 4 سانتيمتر باشد .اين ارتباط در فرکانس سيزده و پنجاه و شش مگاهرتز برقرار ميشه و ميتونه اطلاعات رو با سرعت متوسط 424  کيلوبيت بر ثانيه منتقل کند . اين يکي ديگر از تفاوتهاي NFC با بلوتوث است.سرعت انتقال اطلاعات تو بلوتوث نسخه دو و يک ، در حدود دو و يک مگابيت بر ثانيه س . يعني NFC تقريباً پنج برابر از بلوتوث کند تراست . اما اين رو نبايد به عنوان يه ضعف تلقي کرد ، چرا که NFC بر خلاف بلوتوث ، اول راه است و احتمالاً تو نسخه هاي بعد ، شاهد بهبود مشخصات و کاراييش خواهيم بود . از اونجا که استاندارد NFC با استاندارد فناوري RFID سازگاراست ، بنابراين دستگاهي که به اين فناوري مجهز باشد ، علاوه بر امکان برقراري ارتباط با دستگاه هاي مشابه ، ميتواند با کارتها و کارتخوانهاي ديگرهم که بر اساس RFID کار ميکنند ، ارتباط برقرار کند.

گفتيم که NFC ميتواند با هر ابزاري که از فناوري RFID استفاده ميکند ، کار کند . اين يکي از اصلي ترين دلايلي است که به ما اطمينان ميدهد که   NFCدر آينده جاي خودش رو باز ميکند و روز به روز شاهد افزايش کاربرد اين فناوري خواهيم بود . بهتره چند تا از اين کاربردها رو با هم ببينيم.

يکي از کاربردهاي NFC که در حال حاضر شرکتهاي زيادي مشغول کار کردن بر روي اون هستند ، پرداخت الکترونيک يا کيف پول  است . با عملياتي شدن اين فناوري ، وقتي براي خريد به جايي مراجعه مي کنيد ، ديگر لازم نيست تا وجه خريدتون رو از طريق کشيدن کارت داخل دستگاه کارت خوان پرداخت کنيد . مي تونيد تلفن همراهتون رو نزديک دستگاه کارت خوان ببريد .

 

يکي ديگه از کاربردهاي NFC ، تو فروشگاه ها خواهد بود . کافيه شما تلفن همراهتون رو به هر کالايي که مي خوايد نزديک کنيد ، تا همه اطلاعات اون کالا رو روي LCD تلفنتون ببينيد .

کاربردهايي از اين دست ، کم نيستند . با گوشي تلفن همراه سوار مترو و اتوبوس بشويد ، در اتاقتون يا ماشينتون رو باز کنيد.

اينها فقط چند نمونه ساده از کاربردهاي NFC بودند . اما NFC فقط تو حوزه مسائل مالي کاربرد ندارد . يه عنوان مثال ، مراقبتهاي پزشکي و زيست محيطي ، يکي ديگر از کاربردهاي NFC که همين الان هم تو بعضي از کشورها اجرايي شده است .

بعد از زلزله شديد کشور هائيتي ، روي منبع هاي آب تجهيزاتي نصب شد که سلامت آب درون منبع رو بررسي ميکرد . کساني که قصد داشتند تا از آب داخل منبع استفاده کنن ، کافي بود تا تلفن همراهشون رو نزديک منبع ببرن تا اطلاعات مربوطه رو ببينند و قبل از استفاده ، از سلامت آب داخل منبع مطمئن بشوند.

شايد تو نگاه اول به دليل شباهتي که NFC با فناوريهاي مشابه مثل بلوتوث و RFID دارد ، اين فناوري چيز جديدي به نظر نياد ، اما مطمئناً تاثير اون روي کارهاي روزمره مثل رفت و آمد ، خريد ، اطلاع رساني و امثال اون ، خيلي بيشتر از اونيه که الان فکرش رو مي کنيم .

Bluetooth    

nfc چیست؟

آشنایی با فناوری NFC

 

5 4 3 2 1
 
 

۱ نظر



مجتبی       ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۷

اطلاعاتتون خیلی کامل و خلاصه بود ازتون ممنونم


ارسال نظر

  


تمامي حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به نويسندگان آي تي ياب مي باشد و هرگونه کپي برداري و استفاده از آن تنها با ذکر منبع مجاز مي باشد
ITyab