راهكارهاي ايمن سازي شبكه WiFi

    محمدرضا کرمی ۱۳۹۰/۱۰/۱۳

آيا اشخاص ديگري از واي‌فاي من استفاده مي‌كنند؟

 

ممكن است تصورش برايتان سخت باشد كه 30 سال پيش، اينترنت چيزی جز پديده‌ای نوظهور نبود و فقط روشی برای به اشتراك گذاشتن اطلاعات توسط استادان دانشگاه‌ها و پژوهشگران و برای تعداد كمی‌از مردم راهی برای اتصال به شبكه گسترده جهانی بود.

نامه الكترونيكی يا e-mail اصلا به اين شكلی كه امروزه از آن استفاده می‌كنيد، نبود. استفاده از سيستم‌های اوليه آنها نيز كه در دانشگاه‌ها يا با داشتن حساب كاربری كه از طريق اولين سرويس‌های ارائه‌كننده اينترنت (ISP) از جمله پراديگی (prodigy) و آمريكا آنلاين (America online) عرضه می‌شد، اغلب دشوار بود.

با گذشت زمان، سال 2009 تغيير چشمگيری در دنيای اينترنت رخ داد. البته در آن زمان، دسترسی به اينترنت و استفاده از آن به صورت دقيقه‌ای حساب می‌شد. همان‌طور كه همه‌فناوری‌ها بسرعت رشد و پيشرفت می‌كنند و هزينه استفاده از آنها كمتر و دسترسی به آنها راحت‌تر می‌شود، اينترنت نيز در اين سال‌ها پيشرفت قابل توجهی داشته است. يكی از پيشرفت‌های اخير در زمينه ارتباطات ديجيتال، اينترنت بی‌سيم يا وای‌فای است. اين فناوری كه امروزه در كافی‌شاپ‌ها، كتابخانه‌ها و فرودگاه‌های سراسر جهان در دسترس عموم قرار دارد، استفاده از اينترنت را همانند استفاده از تلفن همراه رايج كرده است. اگرچه اینترنت مزایای زیادی برای كاربران آن دارد، اما خطراتی نیز آنها را تهدید می‌كند.

شاید شما جزو آن دسته از كاربرانی باشید كه تصور می‌كنند شخص یا اشخاصی بدون اجازه آنها از وای‌فای‌شان استفاده می‌كنند و می‌خواهند از این موضوع اطمینان حاصل كنند. هنگامی‌كه سارقان وای‌فای از اینترنت شما استفاده می‌كنند، سرعت پهنای باند اینترنت شما را كاهش می‌دهند و از همه بدتر می‌توانند به اطلاعات ذخیره شده در رایانه شخصیتان دسترسی پیدا كنند یا آنها را آلوده به ویروس كنند. نگران نباشید. در این مقاله راهكارهایی برای مقابله با سارقان وای‌فای ارائه خواهیم كرد. در ابتدا با ساختمان شبكه اینترنت بی‌سیم آشنا می‌شویم.

آشنایی با شبكه وای‌فای

پیش از این كه متوجه شوید فردی در حال استفاده از اینترنت بی‌سیم شماست، بهتر است مطالبی اساسی را در مورد شبكه رایانه خود بدانید.

شبكه بی سیم شامل یك اتصال اینترنتی باند پهن از مودم‌های DSL، كابلی و ماهواره‌ای است. شما مودم را به یك روتر بی‌سیم وصل می‌كنید سپس این روتر بی‌سیم سیگنال‌ها را پخش و یك شبكه ایجاد می‌كند. این همان چیزی است كه به آن شبكه داخلی یا LAN می‌گویند. LAN جایی است كه شما دستگاه‌های جانبی خود، مانند رایانه یا لپ‌تاپ و پرینتر را در آن راه اندازی می‌كنید. روتر شما جدولی به نام پروتكل پیكربندی پویای میزبان یا DHCP خواهد داشت. این جدول فهرستی از تجهیزات رایانه‌ای ارائه می‌كند كه اجازه دسترسی به رایانه شما را دارند.

هر یك از دستگاه‌ها آدرس كنترل دسترسی به رسانه‌ها یا MAC مخصوص به خود را دارند كه این آدرس‌دهی نوعی شناسایی منحصربه‌فرد كارت شبكه است. آدرس‌های MAC را تولیدكنندگان كارت‌های شبكه تعیین می‌كنند؛ اما اگر كاربران چگونگی تغییر این آدرس را بدانند، می‌توانند آدرس دلخواه خود را جایگزین كنند. روتر از این آدرس‌ها برای تعیین پروتكل اینترنت یا آدرس آی پی برای هریك از دستگاه‌های شبكه شما استفاده می‌كند. آگاهی از آدرس‌های MAC و آی پی تجهیزاتتان زمانی كه گمان می‌كنید ممكن است كسی از وای‌فای شما در حال استفاده باشد، سودمند است.

ممكن است بعضی از این اصطلاحات رایانه‌ای باعث سردرگمی‌شما شده باشند، اما اصلا نگران نباشید. مهم این است كه حالا می‌دانید هنگامی‌كه می‌خواهید اتصال وای‌فای خود را بررسی كنید، باید به دنبال چه چیزی باشید.

شناسایی سرقت وای‌فای

آیا سرعت شبكه وای‌فایتان كند شده است؟ آیا گاهی اوقات نمی‌توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید و دلیل آن را نمی‌دانید؟ اگر به طور مرتب با این مشكلات رو به رو می‌شوید، شاید اتصال وای‌فایتان مشكل داشته باشد. اما چنانچه گاه و بیگاه در ساعات مشخصی از روز دچار این مشكلات می‌شوید، این اتفاق نشان‌دهنده آن است كه شخص دیگری در حال استفاده از اینترنت شماست و وقت آن رسیده تا شبكه وای‌فایتان را بررسی كنید.

اولین و ساده‌ترین اقدامی‌كه می‌توانید انجام دهید بررسی امنیت شبكه وای‌فای است. هنگام نصب روتر، از شما خواسته می‌شود رمزی برای روتر انتخاب كنید. این رمز گذاری كه در اصطلاح به آن WEP می‌گویند، در واقع به شما این امكان را می‌دهد تا با آن رمز به شبكه وای‌فای شخصی خود وارد شوید. اگر رمزی تعیین نكرده باشید، یك شبكه باز ساخته‌اید و افرادی كه در آن محدوده هستند، می‌توانند براحتی و به صورت رایگان از اینترنت وای‌فای شما استفاده كنند. اگرچه اسم این كار هك كردن نمی‌تواند باشد، اما نوعی دزدی به شمار می‌رود.

تعیین رمز عبور یا كلید WEP لزوما تضمینی برای جلوگیری از استفاده افراد ناشناس از شبكه وای‌فای نمی‌شود. برای این كه از ورود افراد به شبكه خود مطمئن شوید كافی است نگاهی به گزارش روزانه شبكه یا همان Log بیندازید. برای انجام این كار به منوی استارت بروید و گزینه My Network Places را برگزینید، سپس روی گزینه View Entire Network كلیك كنید. اگر تعداد دستگاه‌های نمایش داده شده در شبكه بیشتر از تعداد دستگاه‌هایی باشد كه شما اجازه دسترسی به آنها را داده‌اید، به این معنی است كه دزد اینترنتی دارید.

روش مشابه دیگری كه برای مشخص كردن وضعیت فهرست كاربران وای‌فای شما كاربرد دارد، بررسی جدول كلاینت‌های DHCP روتر است. این جدول نیز تقریبا شبیه Log، دستگاه‌هایی را كه در شبكه شما هستند نشان می‌دهد. اگر به تعدادشان اضافه شده باشد نشان‌دهنده آن است كه وای‌فای شما دزدیده شده است.

مطمئنا هیچ‌كس دوست ندارد مورد سوءاستفاده قرار بگیرد. همچنین هیچ‌كس دوست ندارد اطلاعات غیرقانونی از شبكه وای‌فای او رد و بدل شود. به همین دلیل شما باید خودتان وارد عمل شوید و با جلوگیری از ورود سارقان وای‌فای به شبكه خود، از آن محافظت كنید.

راهكارهای مقابله با سارقان دیجیتال

اگرچه انتخاب یك كلید WEP اقدامی‌ضروری برای هر شبكه وای‌فای است، با این حال حتی امكان سوءاستفاده از آن شبكه‌ها نیز وجود دارد. در این صورت، می‌توانید از یك پروتكل امنیتی مانند «دسترسی حفاظت شده وای‌فای» (WPA) استفاده كنید. این كانال امنیت بیشتری دارد، با وجود این ممكن است توسط سارقی سمج هك شود.

همچنین می‌توانید از حالت دستی (Manual) كانال DHCP استفاده كنید. به این صورت كه آدرس MAC هركدام از رایانه‌های خود را به صورت دستی وارد كنید. این كار باعث محدود شدن شبكه شما می‌شود تا فقط رایانه‌هایی شناسایی شوند كه آدرس شان ثبت شده است.

نرم‌افزار مانیتورینگ اینترنت نیز گزینه مناسبی است تا كاربران را در این چند روش راهنمایی كند. همچنین برای آن دسته از كاربرانی كه به به‌كارگیری از روش‌های ذكر شده علاقه‌مند نیستند، می‌تواند مفید باشد. به‌علاوه، این نرم‌افزار شما را قادر می‌سازد تا اتصال وای‌فایتان را براحتی كنترل كنید. ممكن است درون روتر وای‌فای شما یك نرم‌افزار تعبیه شده باشد كه به شما در كنترل شبكه كمك كند.

در آخر، SSID رادیویی روتر خود را خاموش كنید. این كار می‌تواند به‌طور موثری شبكه شما را مخفی كند در نتیجه دیگر كسی نمی‌تواند شبكه وای‌فای شما را در جستجوهای خود پیدا كند و درصدد دزدیدن آن باشد.

5 4 3 2 1
 
 

۱ نظر



فرهودی       08 09 1393 - 14:42

با سلام حضور شما جوانان مایه افتخار است


ارسال نظر

  


تمامي حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به نويسندگان آي تي ياب مي باشد و هرگونه کپي برداري و استفاده از آن تنها با ذکر منبع مجاز مي باشد
ITyab